Posts tonen met het label jenwrenne. Alle posts tonen
Posts tonen met het label jenwrenne. Alle posts tonen
zondag 20 december 2015
Two things / twee dingen
Het ene ding: haken. (for English, please scroll down)
In het voorjaar van 2015 was een periode van CALs(crochet along. Het was erg druk op het werk en ik had naar mijn gevoel alleen nog maar ruimte voor het voetstoots volgen van wekelijks gegeven instructies. Geen tijd voor eigen creativiteit. Naast de Nederlandse CAL en de Sophies Universe CAL kon er nog wel eentje bij. Ik werd verleid door de plaatjes van de waterleliebloemen van de Stylecraft Lily Pond CAL. Uiteindelijk had ik in de zomer van 2015 toch wel schoon genoeg van het haken met acrylgaren. Ook al gebruikte ik de goede kwaliteit Stylecraft garens, het werken met natuurlijke vezels vind ik toch echt fijner voelen. Al met al: ik was met de Lily Pond CAL begonnen en wilde die toch ook afmaken. Het haken van de bloemen was erg leuk om te doen en die vind ik ook mooi geworden. Ik heb de deken wat kleiner gemaakt en ook anders ingedeeld. Nu is hij vierkant geworden en naar mijn idee evenwichtiger van ontwerp.
..........................................................................................................................................
Nederlandse CAL patronen hier / Dutch CAL patterns here: http://terraysleven.blogspot.nl/search/label/Crochet%20Along-2015
Sophies Universe CAL: patronen hier: http://www.lookatwhatimade.net/crafts/yarn/crochet/sophies-universe-cal-2015/sophies-universe-cal-2015-information/
Lily Pond blanket: patronen zie hier: http://www.stylecraft-yarns.co.uk/Crochet.htm
...........................................................................................................................................
Het tweede ding: poppenkleertjes.
Na het overlijden van mijn vader, de afgelopen zomer, vond ik een soort van troost in het maken van kleertjes voor de Sasha poppen.
Het boeddhistische meditatiegewaad is in deze blog al voorbij gekomen. Nu werden het romantische jurkjes voor Sasha en Minouche. Ik gebruikte het patroon Basic puff-sleeve blouse/dress for AG/Sasha/Hearts for Hearts (13"-18" dolls) van Jenwrenne op Etsy en stof van Jan Sikkes. ............................................................................................................................................
Op de foto's zie je de poppen op de Lily Pond deken. Ik ben benieuwd wat er nu als eerste afgemaakt zal worden. Er zijn verschillende onderhanden werken. De breimachines zijn weer uit het vet gehaald en ik heb besloten nooit meer zó druk met het werk te zijn dat er geen ruimte meer is voor spelen en eigen creativiteit.
..........................................................................................................................................
Meer over Sasha Morgenthaler poppen:http://www.sashadolls.nl/
Meer over Minouche poppen: http://deloupe.nl/contents/nl/d40.html
Patroontjes voor beide poppen: https://www.etsy.com/listing/192604949/basic-puff-sleeve-blousedress-for?ref=shop_home_active_7
.......................................................................................................................................................................................................................................................
The first thing was crocheting. 2015 was a year of CALs. I did several crochet alongs, including the Lily Pond Blanket.
The other thing was making dolls clothes. After my fathers death I found a strange comfort in making dolls clothes. In the pictures one sees the dolls on the Lily Pond Blanket. ..........................................................................................................................................
I'am curious what I will finish next, because at the moment I have several projects on the go. I started playing with the knitting machines in the attic again!
Labels:
afghans,
Dedri Uys,
jenwrenne,
Lily Pond,
Lily Pond blanket,
Lookatwhatimade.net,
Minouche doll,
Minouche Tatou,
Sasha,
Sasha Morgenthaler,
Sasha-doll,
Sophie's garden,
StylecraftSophie's universe
zaterdag 10 oktober 2015
Long time no see!
For English, please scroll down the page.
Oktober 2015 en nu haal ik deze blog maar uit zijn winterslaap. Het is niet zo dat ik in die twee jaar niets gedaan heb hoor, maar Facebook, Ravelry en recentelijk Pinterest zijn geduchte concurrenten. Inmiddels is onze nieuwe hond Asha alweer twee jaar oud en onze oude hond Sam op 14-jarige leeftijd overleden. Op het werk heb ik een druk jaar achter de rug en in een jaar durend project de Bibliotheek op School ingericht op alle basisscholen in onze gemeente. Er was weinig "speeltijd" en dat heb ik gemist! Spelen is gezond. Spelen ontspant en richt je aandacht op iets anders dan moeten, moeten en moeten.
Dus, na een intensief weekend mediteren in de Noorder Poort ( www.zenleven.nl/zenleven/Home_Zen.html ), bedacht ik dat het wel eens heel leuk kon zijn om mijn kale Sasha Morgenthaler pop niet langer zielig in de kast te laten liggen, maar haar te voorzien van een zen monnik/non outfit. De bewoonsters van de Noorder Poort zijn zo mooi met hun kortgeknipte koppies en heldere oogopslag!
Op internet vond ik bij jenwrenne.wordpress.com heel bruikbare patronen, die ik zo kon ombouwen naar mijn eigen ideëen.
Het patroon van de kimono werd ingekort en de onderkant in de vorm van een Hakama aangevuld, met de sluiting opzij.
Het ziet eruit als een vrij authentiek meditatiegewaad. Verder kreeg de pop een Rakusu (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Rakusu ).
De onderkleding, de juban, is een soort judopak.
De outfit staat Sasha (voor de gelegenheid Sashiko gedoopt) prachtig en waardig vind ik.
Haar gezichtsuitdrukking is van een serene ingetogenheid die heel passend is.
This blog has been hibernating for a long time. I've done a lot of things these last two years, but it just didn't come to writing about it in this blog. Our old dog Sam died last summer and the young dog Asha is two years young, alive and kicking.I've been very busy with my work and there has been little time to play. I missed it and it is time for a change! Making things with my own two hands is like playing to me and gives me a deep satisfaction.
So, after a weekend intensive at the European Zen Center Noorder Poort, I decided to make my dear bald Sasha doll a Zen buddhist meditation robe.
I found some very usefull patterns at jenwrenne.wordpress.com that I could use as a basis. I shortened the Kimono pattern and attached a sort of a Hakama. Underneath the robe, the doll wears a Juban and I improvised a Rakusu.
I think these robes suit here very well.
Abonneren op:
Posts (Atom)



